Activiteiten

De Verkeerspsycholoog GTi opent deuren die voorheen gesloten bleven. Nieuwe inzichten én de mogelijkheden om er iets mee te doen dus. Inspirerende presentaties, workshops en/of masterclasses.

Hieronder een overzicht van enkele mooie momenten waarop mobiliteit en gedrag samenkwamen.

 
 
  • Slim in Mobiliteit, stad in beweging

    Slim in Mobiliteit, stad in beweging

    Portfolio

    Mobiliteitsvisie Roermond

    Roermond wil een dynamische stad zijn waar iedereen zich welkom voelt en graag wil zijn. Goede doorstroming en bereikbaarheid horen daarbij. Met Gedragsbeïnvloeding stuurt Roermond op de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker. Mensen hebben zelf invloed op de verkeersveiligheid van zichzelf en anderen. De mobiliteitsvisie is vastgesteld; nu begint de uitvoering. Een groep geïnteresseerde professionals en belangstellingen werden daarop door mij voorbereid, middels een presentatie en workshop over hoe effectieve gedragsbeïnvloeding in praktijk te brengen is.

  • Autoregeling als sturingsinstrument

    Autoregeling als sturingsinstrument

    Portfolio

    Zakelijk rijden onder de loep

    Op 20 oktober 2016 presenteeerde ik voor een gezelschap van fleetmanagers. Zij beslissen over wat zakelijke rijders vergoed krijgen voor hun autogebruik en hebben daarmee tools in handen om het gebruik te sturen. Om hen inzicht te geven in hoe zij dit (nog beter) kunnen doen is de FleetAcademy opgericht. Zij organiseren met regelmaat bijeenkomsten waarin experts gevraagd worden hun visie te geven op het beheren van een wagenpark, het sturen van mobiliteit en inzicht te geven in hoe je er voor kunt zorgen dat goed gebruik de norm is en misbruik wordt voorkomen.

    Op een locatie dicht bij de start- en landingsbanen van Schiphol nam ik de fleetmanagers mee in de complexe wereld van gedragsbeïnvloeding waarin het sturen via financiële prikkels wel een krachtig middel is, maar waarin veel meer dan dat speelt. Naast mijn presentatie waren er ook presentaties van sprekers uit de hoek van de autoregeling zelf. Een boeiende middag die op veel waardering richting de sprekers kon rekenen. 

  • DayCar

    DayCar

    Portfolio

    Nieuwe kijk op autogebruik op historische locatie

    Dinsdag 11 oktober werd in het Hillegomse Ford Museum het digitale mobiliteitsplatform daycar.nl geïntroduceerd. Een feestelijke start op een bijzondere lokatie. Met haar website vereenvoudigt Daycar wijkgerichte contactmogelijkheden tussen autobezitters en mensen die tijdelijk een rijklare auto zoeken. Het nieuwe platform baseert zich op wederzijds belang van verhurende autoeigenaren en huurders zonder auto. Ik gaf de aftrap met een presentatie over autobezit, autorijden en de psychologie van delen en lenen. Debat en regie lagen in handen van radio- en televisiepresentator Frénk van der Linden.

     

  • Fietsen met Focus

    Fietsen met Focus

    Portfolio

    Research through design

    In opdracht van de Provincie Utrecht is een  onderzoek gestart naar smartphonegebruik van jongeren op de fiets. 77% van de jongeren tussen de 12 en 17 jaar belt, appt of luistert muziek tijdens het fietsen (onderzoek SWOV 2015), wat het risico op een ongeval aanzienlijk verhoogt.

    Het onderzoek wordt uitgevoerd volgens de principes van research through design, waarbij al in een vroeg stadium een beperkt aantal ideeën voor interventies ontstaat die al onderzoekend verder worden ontwikkeld. Bijzonder aan de (concept)aanpak is dat kinderen gevolgd worden van basisschool naar voortgezet onderwijs.

    Op 4 oktober gaven Divera Twisk van de SWOV en ik in het Provinciehuis Utrecht onze kijk op wat de gedragswetenschappen kunnen bijdragen aan het verder vormgeven van dit mooie programma.

     

  • Snelladen langs de snelweg

    Snelladen langs de snelweg

    Portfolio

    Weerstand bij elektrisch vervoer

    Bij verzorgingsplaatsen langs de snelweg dreigt een situatie te ontstaan dat automobilisten met elektrische auto’s zowel op de parkeerplaats als bij de benzinepompen kunnen laden. De kwaliteit van de aangeboden stroom in termen van beschikbaarheid, laadduur, prijs en type aansluiting kan verschillen. Dat betekent dat op het beslispunt (zie foto) een keuze moet worden gemaakt zonder dat men over voldoende informatie beschikt. Dit terwijl men hier vaak veel harder rijdt dan de toegestane 30 km/u. Aanbieder Fastned vraagt zich af wat dit voor de verkeersveiligheid betekent. Automobilisten kunnen gaan aarzelen of tegen het verkeer in terug rijden bij een verkeerde keuze. Ik nam Fastned mee  in de wereld van Human Factors en de 10 gouden regels om rekening te houden met de weggebruiker, zodat zij deze kennis kunnen benutten bij het verder ontwikkelen van oplaadpunten op verzorgingsplaatsen. 

     

  • Voorrang voor de fiets

    Voorrang voor de fiets

    Portfolio

    Lagerhuis in Veenhuizen

    Drenthe maakt werk van de fiets. Veiligheid en  stimulering staan op de agenda. Daarom werd op een prachtige locatie in het verre Veenhuizen een middag georganiseerd over hoe fietsen en veiligheid kan worden bevorderd. In een ‘DWDD’-setting schoven deskundigen, fietsers, bestuurders & politici en andere geïnteresseerden aan tafel. Zelf droeg ik daar graag een steentje aan bij vanuit de psychologie. Klapstuk van de middag was een Lagerhuisdiscussie die misschien geen pasklare antwoorden opleverde, maar wel legio inzichten en een hoop plezier. Buurprovincie Groningen was ook goed vertegenwoordigd.

  • Stadswerkplaats Fiets

    Stadswerkplaats Fiets

    Portfolio

    Arnhem op weg naar fietsstad 2018 

    De omstandigheden waren ideaal. Lekker zonnetje, prachtige locatie én een volle zaal. De derde editie van de Stadswerkplaats in Villa Sonsbeek moest wel een succes worden. En dat gebeurde dan ook. Samen met Raymond Gense (Director Future Technology & Public Affairs bij Pon) en Norbert Mol (Bike to Work/Toury) verzorgde ik de editie Fiets & Gedragsverandering. Eén van de tweets na afloop: Goed verhaal van @GTertoolen over verkeerspsychologie #mediavilla026

    Nu Nijmegen Fietsstad 2016 is, kan Arnhem immers niet achterblijven…

  • Liefde voor een tunnel

    Liefde voor een tunnel

    Portfolio

    Terug in de tijd, in het jaren 40 licht

    Samen met collega Robbin Lankhuijzen van XTNT denk ik mee over de renovatie van de Maastunnel, Rijksmonument en Grande Dame van Rotterdam. Verkeerspsychologie gaat helpen om met nieuwe materialen de tunnel in oude luister te herstellen. Indrukwekkend stuk infrastructuur uit 1942. Een eer om hieraan te mogen bijdragen. Klik hier voor een prachtig artikel over het gehele project in het NRC.

     

  • Mobiliteit begrijpen en beïnvloeden

    Mobiliteit begrijpen en beïnvloeden

    Portfolio

    3de jaargang CROW-cursus

    Alweer de derde editie van de cursus Mobiliteit en Gedrag, begrijpen en beïnvloeden. Vijftien nieuwe professionals breiden hun vakkennis uit met gedragswetenschappelijke inzichten. In het werkcollege evalueerden we de cursus tot nu toe, verdiepten we ons in een aantal cases van deelnemers en stonden we stil bij het elaboration likelihood model. Een vruchtbare middag.

  • Fietsenstalling Stationsplein Oost in Utrecht

    Fietsenstalling Stationsplein Oost in Utrecht

    Portfolio

    12.500 plaatsen

    De Gemeente Utrecht heeft een internationale prijs gewonnen met de fietsenstalling die straks onder het Stationsplein-Oost wordt gebouwd. De Intermodes Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een stad, gemeente of project dat zijn best doet om het reisplezier te vergroten. Daarmee is de klantvriendelijkheid echter nog niet gegarandeerd. Bij een fietsenstalling met 12.5oo plaatsen kan het geen kwaad daar even bij stil te staan. Enkele experts name de uitdaging aan om hier voor de gemeente Utrecht hun licht over te laten schijnen. Ieder vanuit zijn eigen expertise. Ik vanuit de psychologie uiteraard.

  • e-Driver-training

    e-Driver-training

    Portfolio

    Automatische piloot

    In de studio’s van Invitra BV in Harmelen zijn opnames gemaakt voor de e-Driver-training verkeer. Waar Koos Spee de toekomstige cursisten uitlegt hoe de wettelijke aansprakelijkheid in elkaar steekt, vertelde ik tegenover de interviewer en camera over het gevaar van afleiding en waarom we er in het verkeer zo vatbaar voor zijn. Over afleiding, automatisch gedrag en zelfoverschatting. Diverse ‘takes’ gemaakt, met een mooi eindresultaat, getuige de terugkoppeling van de opdrachtgever: “Het was een mooie sessie vanmiddag. Ik ben blij met je input. Dank daarvoor!”. 

  • Auto’s in oud Amersfoort

    Auto’s in oud Amersfoort

    Portfolio

    Bewoners op zoek naar oplossingen

    In het gebied Zuidsingel-Kleine Haag, Varkensmarkt en Stadsring te Amersfoort wordt teveel en te hard gereden. Bewoners hebben last van trillingen en geluidhinder. Met ingang van 10 april rijden er op de Zuidsingel geen bussen meer en er komt een herinrichting van de Varkensmarkt. Bewoners willen graag een aantrekkelijk en leefbaar plein.

    De Varkensmarkt ligt zo’n 1,5 m hoger dan de Zuidsingel en daardoor ontstaat snelheid. Die snelheid is een (subjectief) verkeersveiligheidsprobleem, met fietsers in 2 richtingen en zwaar verkeer. Diverse verkeerskundige verbeteringen zijn al besproken. Wat miste was zicht op wat gedragsbeïnvloeding kan bijdragen. Op 26 april gaf ik een vertegenwoordiging van bewoners en professionals een kijkje in wat de psychologie kan bijdragen aan het oplossen van hun problemen. Een boeiende  bijeenkomst met veel eye-openers.