Apps die je helpen in het verkeer

Er wordt momenteel veel geïnvesteerd om reizigers in de auto, op de fiets en in het openbaar vervoer optimaal te informeren over diverse aspecten van de reis die zij (gaan) maken. Als verkeerspsycholoog onderstreep ik al lange tijd de noodzaak van het geven van feedback en real-time informatie voor duurzame gedragsverandering. In zoverre kan ik deze ontwikkelingen  dus alleen maar toejuichen.

In de auto is het gebruik van de smartphone verboden en worden toepassingen ontwikkeld volgens Europese veiligheidsnormen. Er ontstaan echter ook steeds meer toepassingen voor op de fiets, waar het gebruik van de smartphone niet verboden is, maar wel wordt afgeraden.

Waarschuwingen van mij, enige tijd geleden gedaan, voor wildgroei van fietsapps doken (tot mijn verrassing) op 7 april op in een artikel in dagblad Metro. Daarin werd ook een andere uitspraak van mij aangehaald over framing. Door mensen er op te wijzen iets niet te doen, attendeer je ze er juist op.

Uit dit artikel kan worden geconcludeerd dat ik tegen de verdere ontwikkeling van reisinformatiediensten ben. Dat is niet zo. Ik waarschuw slechts voor wildgroei, benadruk dat bij de verdere ontwikkeling de verkeersveiligheid in belangrijke mate wordt meegewogen en vraag speciale aandacht voor fietsapps (omdat smartphonegebruik daar niet verboden is). Dit heb ik ook toegelicht in een interview voor NPO Radio 2 later die dag.

Uitspraken uit het artikel van Metro zijn overgenomen door de Telegraaf. Zij geven een genuanceerder beeld van mijn visie op het ontwikkelen van reisinformatiediensten. Hieruit blijkt dat mijn standpunt overeenkomt met dat van de SWOV: groen licht voor diensten die de reiziger behulpzaam én veilig zijn. Onder die voorwaarden steunen zowel de SWOV als ik verdere ontwikkelingen volmondig.

Klik hier voor het online artikel in Metro.

Klik  hier voor de pdf van het krantenartikel.

Klik hier voor het artikel in de Telegraaf.

(featured immage uit bijbehorend artikel in Metro)

Related Projects