‘Don’t stop me now’

België was in het verleden nogal gecharmeerd van fear appeal campagnes. Belgische automobilisten werden nogal eens de stuipen op het lijf gejaagd in de strijd om meer verkeersveilig rijgedrag. Daar gaat verandering in komen, men gaat het over een andere boeg gooien. Het is Freddy Mercury die onze Zuiderburen voortaan tot inkeer zal brengen. Nou, eigenlijk is hij het niet zelf, maar zijn evenbeeld (foto hieronder).

Tja, of dit de Belgische scheurijzers op andere gedachten zal brengen? Ik betwijfel het eerlijk gezegd. Naar mijn idee is dit niet de modelfiguur waarbij iedere Belg zich thuis voelt. Ik pleitte dan ook voor een campagne met veel meer verschillende voorbeeldfiguren (denk aan een zakenman/vrouw, een arbeider, een verpleegkundige, et cetera) die allemaal dezelfde boodschap verkondigen: ‘rij niet zo hard, daar schiet je weinig mee op’, of zoals de Belgen zeggen: ‘Niet te hard is dik okay.’ Maar het werd de Mercury look-a-like met de naam ´Ray.´ Een artikel hierover in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad, met een korte quote  van mij, vind je HIER.

Afijn, we gaan zien of Queen de hardrijder in België in toom gaat houden. Het is in ieder geval te hopen dat de ‘stoer rijdende’ automobilist bij het zien van de poster niet de hitsong ‘Don’t stop me now‘ in gedachten krijgt. Of – kijkend naar de auto die op het punt staat ingehaald te worden – ‘Another one bites the dust.’

IMG_1903

Categorie

In de krant