Draak steken met verkeershufters

Angst en vernedering raken ons in het diepst van onze ziel. Daaraan appelleren is de kortste route naar de meest primitieve delen van het brein. En als je daar weet binnen te dringen, dan ben je ergens! Toch ben ik geen voorstander van campagnes die angst proberen aan te jagen. Kansberekening, beheersoriëntatie en (foutieve) zelfperceptie maken dit instrument (in het verkeer) vrij krachteloos.

Wat is daarentegen het effect van vernedering? Beschikken we over voldoende afweermechanismen om ons hier ook tegen te wapenen? In de middeleeuwen was het publiekelijk te schande zetten van mensen die zich misdragen hadden een algemeen toegepaste ‘onterende straf.’ Iemand voor paal zetten zogezegd.

China heeft deze methodiek weer uit het stof gehaald en is momenteel gestart om asociale toeristen bij thuiskomst openbaar te vernederen (klik hier voor meer informatie daarover). Zeven jaar geleden maakte men in Australië asociale automobilisten al belachelijk in de campagne ‘Speeding. No one thinks big of you’ (zie onderstaand filmpje).

Het verschijnsel ‘vernedering’ in algemene zin blijkt op lange termijn vergaande gevolgen te hebben voor het individu, waaronder sterke vermindering van het zelfvertrouwen. Over mogelijke effecten van campagnes die hier gebruik van maken is helaas nog weinig bekend.

Categorie

Leuk!