eCall moet levens redden

Alle nieuwe auto’s in de EU zijn vanaf 1 april 2018 uitgerust met eCall. Dit systeem alarmeert automatisch hulpdiensten in het geval van een ongeval.

Het geeft de locatie, tijd en aantal inzittenden (op basis van ingeklikte gordels) door aan politie, brandweer en ambulance. 112 bellen hoeft dan niet meer.  Volgens schattingen gaat dit 2.500 levens redden in het verkeer in de hele EU. Het aantal verkeersdoden zou met minstens vier procent afnemen en het aantal zwaargewonden met zes procent.

Dat is goed nieuws, maar nadelen heeft het ook. Mensen zijn bang dat hun privacy in gevaar komt (hoezeer dit ook ontkend wordt door de producenten) en er wordt gevreesd voor veel onnodig uitrukken van hulpdiensten bij valse meldingen.

Maar er is nog iets. Er is een kans dat mensen straks geen actie meer ondernemen als er iets gebeurt, omdat men er van uitgaat dat dit toch automatisch gebeurt. Weer een klein stapje naar passiviteit en handelingen overlaten aan de techniek dus. Dat was een mooi bruggetje naar hoe wij mensen steeds luier en inactiever worden door de techniek, zeker ook op het terrein van mobiliteit. Ik sprak er over op BNR Nieuwsradio. Smart Mobility geeft domme bestuurders en hoe meer machine, hoe minder mens. Als we niet uitkijken wint – voor de grote massa – gemak het van onze intelligentie.

Luister mee: We moeten wel ons koppie er bij houden! 

of lees en luister mee: Nieuwe auto’s bellen automatisch 112 na ongeluk

Categorie

Op de radio