Groei op weg én spoor

Het aantal treinreizigers gaat de komende jaren met zeker 45% groeien. Omdat de treinen in de spits nu al overvol zijn, moet er echt iets gebeuren. Prorail investeert daarom 20 miljard euro in vernieuwing en verbetering op het spoor.

rorail wijt de groei op het spoor aan mensen die de file zat zijn en een nieuwe generatie die de trein boven de auto verkiest. De totale groei van de bevolking noemt zij niet. Ook dat de files niet korter worden, blijft onvermeld.

Prorail richt zich met name op Amsterdam, maar ook Utrecht wil haar ov drastisch verbeteren. De verwachting is dat het aantal reizigers op Utrecht CS stijgt van 280 naar 360 duizend per dag. Kan het openbaar vervoer dit wel aan?

Interessante gegevens omdat de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur net heeft bedacht dat de groeimogelijkheden van weg én spoor hun maximum bereiken en dat we moeten gaan denken aan een mindshift naar op andere tijden en ook minder vaak reizen.

Ik sprak er over in U Vandaag. Het werd een extra boeiende talkshow omdat een van de andere gasten Niels van Geenhuizen was (mede bestuurslid van De Reisbeweging) die een pleidooi hield om bedrijven aan te zetten tot CO2 reductie, mede door mensen…. in de trein te krijgen.

Kijk het programma hier: CO2 Footprint en te grote drukte op het spoor!

Categorie

Op TV