Max 100 km/u. Maar gaan we er ons aan houden?

Max 100 km/u. Maar gaan we er ons aan houden? Grofweg zijn er drie soorten automobilisten:

Groep 1: de rustige rijders (al dan niet door milieu-idealen gedreven). Zij rijden nu al langzamer dan 120/130.

Groep 2: de rijders die de regels niet willen of  durven of te overtreden. Zij gaan 100 km/u rijden, Hier zit de stikstof-winst op de korte termijn.

Groep 3: de doorrijders, die graag zo snel mogelijk van A naar B gaan. Die laten zich weinig gelegen liggen aan de verandering, al zal het deel hiervan wat nog 130 durft te rijden wel afnemen.

Door streng te handhaven zal groep 3 kleiner worden en zal groep 2 toenemen in omvang. Dus zwaar handhaven zal het nut van de maatregel vergroten. Maar irritatie, frustratie en onvrede zal toenemen. Dat kan groep 1 zich niet voorstellen, maar het is ook een trend dat mensen zich steeds minder goed in een ander kunnen verplaatsen.

Voor een deel is het gewenning. Maar allereerst ontwenning. Dat neemt echt wel tijd in beslag. En dat je dan op een aantal wegen ‘s nachts nog steeds 130 mag, helpt daar niet bij.

Ik sprak er over met diverse media. Een slectie:

RTL Nieuws: Waarom jij 100 wilt rijden en waarom niet

Het RD: Lagere snelheid maar weinig effect

Radio 2: ‘MENSEN GAAN ZICH NIET AAN 100 KM/U HOUDEN”

RTV Oost: Onwaarschijnlijk dat iedereen 100 gaat rijden

Omroep Gelderland: Daar gaan we ons niet allemaal aan houden

Op Radio 5: Het wordt best lastig om maximaal 100 te rijden op de snelweg’

Op BN de Stem: 110 was psychologisch slimmer geweest