Onbewust verleiden

Als het gaat om onbewust beïnvloeding door slimme marketeers, is er geen mooiere leeromgeving dan onze supermarkt. De plek waar we onze dagelijkse boodschappen doen is feitelijk een circus vol lepe goocheltrucs. Loop even met me mee.

Bij de ingang van de winkel is eerst een stukje niemandsland gecreëerd dat als overgang van straat naar winkel geldt. Hier is nog weinig aandacht voor producten. Deze ‘incubatiezone’ wordt afgesloten met een hekje dat als remblok dienst doet. Daar staan de mandjes en wagentjes: de klanten worden langzaam klaar gestoomd om veel te gaan aanschaffen.

Na het passeren va het poortje komen we eerst het groente en fruit tegen. We realiseren het ons niet, maar dit is geen toeval. Want als we dat eenmaal iets gezonds in ons winkelwagentje hebben liggen, staan we ons zelf veel eerder toe verderop in de winkel nog diverse ongezonde dingen mee te nemen. Direct na binnenkomst hebben we, zonder dat we ons er van bewust zijn, in feite ons geweten afgekocht.

We gaan verder. De eigen premium-labels liggen vaak aan de rechterzijde op ooghoogte, omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en de gewoonte hebben om naar rechts te kijken. De positie op ooghoogte zorgt er voor dat we dei het eerst zullen pakken, tenzij we echt op zoek zijn naar een ander )goedkoper’ merk. De kassa’s zijn vaak na een lange tocht door de winkel, links van de ingang te vinden. Deze beweging door de winkel tegen de klok in zorgt ook – zo heeft onderzoek uitgewezen – tot meer confrontatie met e producten en dus tt meer kopen te leiden.

Keuze van licht en geuren verleiden u tot nog net iets meer. Bij de kassa liggen de kleine dingen en snoepjes die je makkelijk nog even toevoegt aan het inmiddels flink aangegroeide assortiment in mandje of winkelwagen. Ook makkelijk om daarmee tijdens het wachten u jengelende kinderen zoet te houden. Aan het eind van de rit is er een loopje met u genomen, maar u heeft er nog een goed gevoel bij ook: zo alles weer in huis.

De informatieve TV-serie Klokhuis maakte er een mooie reportage over. Onderstaand een prachtige sketch over het onderwerp uit deze aflevering van het Klokhuis. Het heeft (indirect) ook nog met het verkeer te maken. Wat wil je nog meer?

Categorie

Leuk!