Progressief bekeuren, werkt dat?

De SWOV onderzocht de effecten van een progressief boetestelstel. Hardrijders moeten dan in de toekomst rekening houden met hogere boetes naarmate ze vaker de fout ingaan. Volgens de SWOV kan dit de verkeersveiligheid ten goede komen. In landen als Zwitserland wordt een dergelijk progressief boetesysteem in het openbaar vervoer gehanteerd. Zwartrijders krijgen de eerste keer een boete van ongeveer 100 euro, elke volgende keer gaat de bekeuring omhoog.

Er zitten wel wat haken en ogen aan het invoeren van een dergelijk systeem bij snelheidsovertredingen.  Zwartrijders worden persoonlijk aangehouden en de progressieve boete is dan ook aan de persoon in kwestie op te leggen. Snelheidsovertredingen worden vaak op basis van het kenteken bepaald en verstuurd naar de eigenaar van de auto. Dit hoeft niet de persoon te zijn die op dat moment reed.

Een ander mogelijk bezwaar is dat de hoogte van verkeersboetes kunnen gaan schuren met andere straffen: een kleine snelheidsovertreding (weliswaar de vierde op rij) wordt zwaarder bestraft dan bijvoorbeeld dronken een agent molesteren.

Diverse media vroegen mij naar mijn mening over de gedragseffecten van een dergelijk systeem. Gedragsmatig zou het wel aan te bevelen zijn. Mits echt op de persoon toegepast, zorgt het voor een bepaalde mate van rechtvaardigheid: één keertje iets te hard rijden wordt relatief licht bestraft; wie niet horen wil moet uiteindelijk voelen. Het herinnert je eraan dat je al vaker in fout bent gegaan en dat het dus tijd wordt om beter op je gedrag te letten.

Kort samengevat: goed idee, maar voor snelheidsovertredingen niet toe te passen. Alleen bruikbaar bij staandehoudingen.

Lees een artikel in Trouw: Krijgt de notoire wegpiraat een hogere boete?

De papieren versie: Trouw: progressieve boetes

 

 

 

 

 

Bij dit item is gebruik gemaakt van: Autobahn.

Categorie

In de krant

Related Projects