Sign of Time

I want to believe

Op 29 april was ik te gast in Pakhuis de Zwijger. In de programmareeks ‘Sign of Time’ staat het spanningsveld van nieuwe technieken en de maatschappelijke invloed daarvan centraal. Deze keer ging het over de zelfrijdende auto. Alle grote automerken zijn er mee bezig, maar ook bedrijven als Google zijn zelfrijdende voertuigen aan het ontwikkelen.

Technisch is of wordt het snel mogelijk, dat leidt geen twijfel. In de zaal waren ‘de believers’ dan ook ruim vertegenwoordigd. Mijn kritische noten over of dit nou wel aansluit bij onze wensen en (emotionele) drijfveren, zorgden bij hen voor enige reuring.

Om de toekomst naar onze hand te zetten blijven er naast ‘believers’ echter ook ‘dwarsdenkers’ nodig. Is het immers niet juist de wetenschap die ons leert dat we onze aannames constant moeten toetsen? Pas als we op zoek gaan naar waarom onze overtuigingen niet  kloppen, komen we echt vooruit. The truth is out there. 

Categorie

Portfolio