Slimme kilometerheffing niet zo slim

Twee Belgische transporteconomen (Stef Proost van de KU Leuven en Bruno De Borger van de Universiteit Antwerpen) pleiten voor een ‘superslimme’ kilometerheffing. Daarbij varieert de prijs niet alleen tussen spits en dal, maar ook binnen de spitsuren. De vertrektijden van automobilisten worden dan zodanig gespreid dat alle files verdwijnen, zeggen ze. Ze pleiten zelfs voor een tol die om de vijf minuten verandert.

De Nederlandse hoogleraar Ruimtelijke economie Erik Verhoef, heeft er ook wel oren naar. Ik geloof er daarentegen helemaal niets van. Het is weer typisch een gevalletje van modelberekeningen versus de weerbarstige mens. Geen automobilist gaat zijn gedrag aanpassen op basis van snel wisselende tarieven. Dat wordt volledig onvoorspelbaar en daardoor werkt het niet. Bovendien zijn mensen niet zo flexibel en betrouwbaar te sturen, al was het alleen maar omdat je niet volledig zelf kunt bepalen hoe laat je ergens precies kunt zijn op het traject. Dat hangt nu juist mede af van al die andere automobilisten. In de prullenbak dus die slimme kilometerheffing. Als je beprijzing wilt invoeren doe het dan met één prijs tussen 7 tot 9 op de drukke trajecten, dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

De economen vergelijken de file met een trechter. Door de vernauwing hoopt het water zich in de trechter op , maar het stroomt er onderaan gelijkmatig uit. Weer mis! Het wegrijden uit de file gebeurt zeer onregelmatig. Mede door het gebruik van de smartphone (en de vertraging die daardoor ontstaat) en verschil in rijstijl is ook het oplossen van de file een onderwerp van onderzoek. Mensen gedragen zich nu eenmaal heel anders en minder voorspelbaar dan watermoleculen. Maar dát begrijpen economen weer niet.

Eric Verhoef en ik geven onze mening op BNR Nieuwsradio:

BELGISCHE WETENSCHAPPERS: ‘SUPERSLIMME’ KILOMETERHEFFING LOST FILEPROBLEEM OP

Meer weten over het idee van ‘slimme’ kilometerheffing? Klik hier.

Categorie

Op de radio

Related Projects