Winterbanden in RTL Autovisie

Door het wegblijven van een strenge winter en de zeer lage verkoop van auto’s lijkt het een teleurstellend seizoen te worden voor de Nederlandse bandenretail. Er werden in december 2013 maar liefst 15% minder winterbanden verkocht aan consumenten dan een jaar eerder. Doordat er bovendien een verschuiving in de markt zichtbaar is van premium- en value brands naar budget brands is het omzetverlies nog groter. 

Tijd voor de bandenindustrie om in te grijpen dus. In het verleden werd de naam ´sneeuwbanden´ al veranderd in ´winterbanden´ omdat het niet zo vaak meer sneeuwt in Nederland. Nu ook de winters aan het verdwijnen zijn, zal er weer een nieuwe naam verzonnen moeten worden. Want men moet ze natuurlijk wel blijven kopen. Nu het steeds warmer wordt in Nederland, worden ook de temperaturen omhoog bijgesteld waarbij winterbanden echt veiliger zouden zijn.

In de rubriek factcheck van RTL Autovisie, aflevering 7 onderzoekt Eddy Zoë de feiten achter winterbanden. Moeten we ze nu wel, of niet aanschaffen? Ik ben de enige die een kritisch geluid laat horen. Dat winterbanden in echt winterse omstandigheden meer grip hebben, staat buiten kijf. De vraag is echter of het in een land als Nederland de moeite waard is om ze aan te schaffen. En dat men overschakelt op goedkope banden kan gevaarlijk zijn: schijnveiligheid in het verkeer kan averechts uitpakken.

Toch hebben de winterbandenmarketeers veel bereikt. We zijn in Nederland wars van betutteling en slaan alarm bij iedere cent verhoging van de benzineprijs. Maar als het op winterbanden aankomt, is er nog steeds een grote groep die roept dat het verplicht moet worden. We zijn benieuwd wat komende winter brengen gaat. Klik als voorbereiding maar op de foto voor een ‘factcheck’ van de bandenlobby.

winterbanden

Categorie

Op TV