Campagnes en gedrag

Met een uitgebreid interview voor de Belgische Radio 1 in het programma Hautekiet, samen met de onder andere de Vlaamse minister van Verkeer, belichtte ik de kracht en beperkingen van voorlichtingscampagnes. De aanleiding was een interview dat ik enige tijd geleden gaf voor de Vlaamse krant De Standaard over de voorlichtingscampagne ‘Woensdag Fietsdag’ waarmee men Belgische forenzen op de fiets wil krijgen.

Het artikel in de Standaard valt in de categorie betaalde artikelen. Zie voor een korte (gratis) intro: Wat baten campagnes als Woensdag Fietsdag? 

Het radiogesprek over dit onderwerp duurt in totaal een uur en is in zijn geheel na te beluisteren: Effectiviteit van voorlichtingscampagnes. Een mooi gevarieerd programma waarin diverse kanten van de problematiek wordt belicht.

Enkele tweets na afloop:

“Gedragsverandering is complex. Gedrag niet te veranderen met één actie”

“Goed interview deze ochtend op Radio1!”

De inhoud van het interview en artikel op hoofdlijnen:

Campagnes zijn nuttig om mensen meer bewust te maken van mogelijkheden die zij hebben om zich gevarieerder te verplaatsen en om sluimerende motieven (gezondheid, buiten zijn) te activeren. Agenda setting is het maximale rendement, Belerende teksten zijn daarbij taboe. Dat soort teksten spreken alleen mensen aan die het gewenste gedrag al vertonen. Het is ooik niet slim om in een campagne offers te vragen voor collectieve doelen (milieu), aangezien de meeste mensen (lees automobilisten) dan naar hun buurman wijzen.

Goed doordachte en opgezette campagnes vormen een fundament voor concrete maatregelen, maar van rechtstreekse gedragsverandering door een campagne moet niet te veel verwacht worden. Daarna volgen in het artikel tips voor het opzetten van een goede campagne (mere exposure, priming/positieve associatie, juiste framing, doelgroepgericht, juiste dosis humor, handelingsperspectief, et cetera).

Onder de naam Woensdag Fietsdag is in Leuven een campagne gelanceerd om mensen op de fiets te krijgen. Op deze fietsdag moeten al de excuses aan de kant. Bekende Belgen prijzen het fietsen aan. Zel;f deed ik ooit onderzoek naar het inzetten van bekende Nederlanders in campagnes. Het merenedeel van de mensen denkt dat zij louter uit eigen belang hier aan meewerken (geld) en nemen de boodschappen daarom niet serieus.

 

Categorie

Op de radio