Vrachtwagens hebben ze al: snelheidsbegrenzers. En dat wil de EU ook bij onze personenauto’s. Want waarom zou je harder rijden dan toegestaan? Toch gaan bij veel automobilisten de rugharen recht overeind staan bij dit idee.
Gerard belicht deze ontwikkeling in Editie NL vanuit de psychologie.
Net als Veilig Verkeer Nederland (VVN) stelt Gerard vraagtekens bij de veiligheid van deze ontwikkeling. Je dwingt zo wel af dat mensen niet te hard gaan rijden, maar weggebruikers hebben een eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. En inhalen van langzamere voertuigen gaat wel heel lang duren!
Waarom is de auto zo belangrijk voor ons? “Een auto is meer dan een stuk blik”. Gerard legt in dit televisie-item de automobilist ‘op de divan’. Waarom maakt de auto zoveel in ons los? De psychologie van de auto in vijf krachtige ingrediënten:
- Anonimiteit – “Je waant je ongezien in je auto. Het is je eigen kleine koninkrijkje!”
- Macht – “Jij drukt het gaspedaal in en laat de pk’s brullen.”
- Personal space – “Een auto is een verlengstuk van je persoonlijke leefruimte. Daar moet anderen, maar zeker de overheid uit wegblijven.”
- Identificatie – “Als je ergens geparkeerd staat, zeg je niet: ‘Daar staat mijn auto’, maar ‘Daar sta ik’. Je breidt je ego uit met je auto. Dus zo’n snelheidsbegrenzer begrenst jou!
- Compensatie – “Soms leent de auto zich goed om frustraties mee af te reageren. Dit kun je onder andere doen door af en toe even lekker gas te geven. “