Nul staat voor niks
Het nieuwe jaar van de campagne Brabant gaat voor NUL verkeersdoden werd donderdag 9 februari ingeluid bij de Heineken Brouwerij in Den Bosch. NUL staat in 2017 voor NIKS. Deelnemen aan het verkeer moeten alert zijn en dat kan alleen zonder de invloed van alcohol, drugs of medicijnen. En ook zonder mobiel tijdens het rijden.
De kick off werd een succes. Zoals een van de deelnemers op Linkedin poste: ‘Vanmiddag een interessante kick off bijgewoond van het nieuwe campagnejaar van ‘0 verkeersdoden’. Vooral het verhaal van Heineken over hun campagne om niet te drinken, en het verhaal van Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog, over gedragsbeïnvloeding waren interessant.’
Naast de sterke presentatie ‘When you Drive, Never Drink’ van Hayte de Jong van Heineken, die aantoonde dat ook een bierbrouwer zich sterk in kan zetten voor het centrale doel van deze campagne, mocht ik de volle zaal met deelnemers meenemen naar hoe gewenning, agressie en angst in ons brein geworteld zijn en ons verkeersgedrag beïnvloeden.
Een quiz en een rondleiding door de brouwerij completeerden de dag. Voorzitter was Steef van Stiphout, een oude bekende vanuit enkele items die ik met Editie NL heb gedaan.
De 3D tripping rijsimulator, waarin je kunt ervaren hoe het is om te rijden onder invloed van alcohol en drugs, was er ook. Gedeputeerde Christope van der Maat nam er onder andere in plaats.
We mochten ook nog het allernieuwste biertje 0.0 van Heineken proeven (op dit moment nog niet op de markt).
Klik hier voor een mooie reclamespot van Heineken, waarin iemand maar liefst 8 keer een Heineken biertje afslaat.