Audi en BMW snelheidsduivels

Een op de drie Nederlandse autobezitters kreeg in 2017 ten minste één snelheidsboete. Onder particulieren werden jonge autobezitters relatief vaker bekeurd dan oudere autobezitters. Dat blijkt uit het onderzoek Snelheidsboetes: de bekeurden in beeld, van het CBS.

In 2017 werd van alle personenauto’s op benzine 28 procent één of meermaals bekeurd voor te hard rijden. Plug-in hybrides werden naar verhouding het vaakst bekeurd, 63 procent van de auto’s van dit type kreeg minimaal één bekeuring. Ook van de diesels (46 procent) en volledig elektrische voertuigen (45 procent) werd een relatief groot deel bekeurd.

Van de dertig meest voorkomende automerken kregen Audi’s het vaakst een boete (48 procent), gevolgd door BMW (46 procent), Land Rover, Volvo (beide 45 procent). Laag daarentegen was het percentage bekeurde personenauto’s van de merken Daewoo, Daihatsu (beide 20 procent) en Suzuki (22 procent). Ook de hoogte van de snelheidsoverschrijding verschilt per merk. Porsches overschreden de snelheidslimiet met 9,3 kilometer per uur het meest. Daihatsu had de lichtste snelheidsoverschrijding binnen de top 30 (7,4 kilometer per uur te hard). Buiten de top 30 meest voorkomende merken valt Tesla op, waarvan er in Nederland bijna 9 duizend zijn. Hiervan kreeg ongeveer drie kwart minstens één snelheidsboete in 2017.

Bron: Een op de drie autobezitters kreeg snelheidsboete. (CBS)

Ik werkte mee aan een reportage van het NOS journaal hierover. Daarin onder meer: vooroordelen over ‘snelle auto’s‘ worden bevestigd en zijn elektrische auto’s misschien zo geluidsarm dat we onvoldoende feedback krijgen om ons rijgedrag aan te passen?

Categorie

Op TV