Onderzoek van de SWOV over afleiding in het verkeer toont aan dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als handheld bellen.
Bij bellen tijdens het besturen van een auto gaat het vooral om het type telefoongesprek dat je voert. Als je even snel doorgeeft als je iets later thuis bent, bijvoorbeeld is er niet zo heel vel gevaar. Als je daarentegen zaken gaat doen of relatieproblemen gat bespreken tijdens het rijden, is de kans dat dit serieus afleidt van de rijtaak erg groot.
Er zit een flink verschil tussen bellen tijdens het rijden en het houden van een gesprek met een medepassagier. Als je praat met je medepassagier zit je beide in hetzelfde ‘event’. De passagier beleefd de autorit op dezelfde manier als de bestuurder. Hij of zij kan tijdens het gesprek even ophouden met praten als het verkeer daarom vraagt. Iemand die aan de andere kant van de (telefoon)lijn zit, heeft daar geen zicht op en kan dus ook niet meedenken.
Trouwens, van bellen tijdens het rijden ga je niet alleen slechter rijden, ook de kwaliteit van het telefoongesprek gaat achteruit: je gaat dus ook slechter bellen van autorijden. Reden te meer om het maar niet tegelijk te doen.
Bellen is echter niet de enige vorm van afleiding in het verkeer. De smartphone brengt veel meer verleidingen: mailen, SMS-en en whatsappen tijdens het rijden zijn zelfs nog gevaarlijker dan bellen, omdat je daarbij je ogen van de weg houdt en op het schermpje gefocust bent.
We hebben tegenwoordig de neiging om alle tijd dubbel te willen benutten. Omdat de meeste mensen hun eigen capaciteiten hoger inschatten dan feitelijk het geval is (zelfoverschatting) doen we van alles tegelijk terwijl je je eigenlijk op de rijtaak moet concentreren.
Gerard bracht dit onderwerp ter sprake in Hart van Nederland, SBS 6.