“King” of the road

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat een pepermuntje de verkeersveiligheid kan verbeteren. De geur van pepermunt maakt mensen alert. Uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt eveneens dat mensen bij een proef in zowel een rijsimulator als in een echte auto langzamer gaan rijden als er (zonder dat ze het weten) pepermuntgeur in de auto wordt verspreid.

Doordat het fris ruikt,  voelen wij ons ook eventjes wat frisser.  Maar of het uitdelen van pepermuntjes daadwerkelijk een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid is, valt te betwijfelen.

De invloed van pepermuntgeur op ons rijgedrag is een vorm van wat in de psychologie ‘priming’ heet. Je kunt gedrag beïnvloeden via prikkels die ogenschijnlijk niets met dat gedrag te maken hebben, maar die in ons brein toch gekoppeld blijken.

Gerard legt het uit in het programma Editie NL p RTL 4.

(featured image: Anneke’s Zoetwaren)

Categorie

Op TV