Reclame op DRIP’s? Niet doen!

Routepanelen die boven snelwegen hangen gaan wellicht ook gebruikt worden voor reclameboodschappen. Nu nog krijgen weggebruikers daar uitsluitend informatie over files en omleidingen. In de toekomst lezen ze daar de laatste aanbiedingen van fastfoodketens, drogisterijen of supermarkten. Dat voorspelt onderzoeker Ilse Harms van de Rijksuniversiteit Groningen. „Het is dé toekomst van de zogenoemde Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP’s). De borden kunnen ook voor niet-verkeersgerelateerde berichten worden gebruikt, zolang het maar geen aanstootgevende boodschappen zijn die gaan over geweld, racisme of seks. Dat leidt weer te veel af.”

De verkeerspsycholoog concludeert dat reclameboodschappen niet meer afleiden dan route- of verkeersinformatie. „Het is al jaren – ook internationaal – in verkeersland een punt van discussie of je de borden ook voor andere doeleinden mag gebruiken zonder dat de verkeersveiligheid in het geding komt”, stelt Harms.

Ik werd er door RTV Noord over geïnterviewd en mijn menig staat haaks op die van Ilse. Het lijkt mij een slecht idee en tamelijk overbodig. Want zelfs al valt de afleiding op zich mee, elke afleiding is teveel. Daarnaast speelt het ethische vraagstuk: moet nou werkelijk overal reclame op? En past het bij overheidsboodschappen die toch voor het algemene nut bedoeld zijn. Ik sprak er over met RTV Noord.

Klik HIER  en schuif de cursor naar 2.15.30 voor het radiofragment.

DRIPS

 

 

 

 

 

 

 

(Bron inleidende tekst: De Telegraaf)

Categorie

Op de radio