Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto.
Veelal wordt gewezen op de hoge leeftijd van de meeste gebruikers, maar er zijn aanwijzingen dat het ook aan het remsysteem kan liggen. Dat zeggen deskundigen in Kassa zaterdagavond. Ik leg in het programma uit hoe onze hersenen ons gedrag aansturen via 2 systemen; het snelle intuïtieve systeem 1 en het langzame rationele systeem 2. Als techniek zo is vormgegeven dat het indruist tegen systeem 1 dan is dat vragen om moeilijkheden. Bij scootmobiels en stints moet je het stuur en gas loslaten om te remmen. Onze reflex in een panieksituatie zal juist ‘vastgrijpen’ zijn, waardoor het voertuig vooruit schiet.
Ook een kort bericht hierover in het Algemeen Dagblad: Remsysteem scootmobielnet zo gevaarlijk als dat van een stint.