(Deze blog is eerder verschenen op KpVV-weblog Gedrag en gepubliceerd in Rij-instructie, onafhankelijk vakblad voor de verkeersopleiding, 2014, 49, 4, 6-7.)
De kracht van het onbewuste
Gedragsbeïnvloeding via de schaduwzijde van ons brein
Kleur bekennen
Soms is gedragsbeïnvloeding heel eenvoudig. Stel dat je mensen minder chips wilt laten eten. Wie eenmaal aan chips begint, kent het verschijnsel “Once you pop, you can’t stop”. Hoe kun je dat eetgedrag afremmen? Een gedegen verhaal over obesitas afsteken? Zou kunnen, maar is dat echt effectief? Onderzoekers probeerden het met rode chips. Ze lieten studenten Pringles Chips eten, maar deden in sommige bussen met een interval van 7 of 14 gewone gestapelde chips een rode chippie. Andere studenten kregen gewone bussen chips. En wat bleek: de studenten die chips aten met daar tussen rode chips, aten ongeveer 50% minder chips dan hun studiegenoten én ze konden veel beter inschatten hoeveel ze hadden gegeten. Eén kleine kleurverandering deed meer dan een intensieve campagne over gezondheid. Kunnen we zulke dingen ook bereiken bij mobiliteitsgedrag? Een kijkje in de krochten van onze geest.
Het topje van de ijsberg
Een belangrijk deel van ons gedrag en de beïnvloeding daarvan, verloopt onbewust. Als je nu denkt: “nooit wat van gemerkt”, dan klopt dat dus. De rationele, weldenkende en immer calculerende burger vormt maar een klein topje van een enorme ijsberg. Het grootste deel zit onder water, onttrekt zich aan het gezicht, houdt zich verborgen, maar bepaalt wel waar het topje heen drijft!
Dagelijks worden we vele malen onbewust beïnvloed. Dit klinkt natuurlijk wat griezelig voor degenen die graag zelf de controle houden, maar het is niet anders en ‘onbewuste beïnvloeding’ is bovendien een noodzakelijk overlevingsmechanisme. We zouden gek worden als we alles bewust moesten waarnemen. Zo blijkt uit onderzoek dat we dagelijks met maar liefst 2164 reclameboodschappen worden geconfronteerd, waarvan we er gemiddeld maar vier bewust onthouden. En de rest dan? Weggegooid geld? Zeker niet!
Volgens reclamewetenschapper Robert Heath is de meest effectieve reclame juist de reclame waaraan we weinig aandacht hebben geschonken. Die laat onbewust zijn sporen na in ons brein en dus kunnen we er ons ook niet tegen wapenen.
Even weer met het koppie erbij: onbewust bewust maken
Priming
Prompting
Prompting is het uitlokken van bepaald gedrag door middel van hulpsignalen of hints om het vervolgens positief te bekrachtigen. Vaak werkt het extra goed als deze hint of suggestie gepaard gaat met iets dat leuk is en/of verrassing geeft. Een prullenbak die terugpraat of grappige geluiden maakt, leidt tot veel minder zwerfafval. Het aanbieden van een kindertekening na een overtreding in een schoolzone helpt automobilisten weer even te focussen op het ongewenste van hun gedrag. En een bordje met ‘Stop. In the name of love’ leidt tot meer navolging dan wanneer er alleen een stopbord is geplaatst.
Waarheen leidt deze weg?
Uitdaging: aan de slag met onbewuste beïnvloeding
Graag daag ik je uit om met onbewuste beïnvloeding aan de slag te gaan. Laten we samen op zoek gaan naar verantwoorde en werkbare toepassingen in de wereld van verkeer en vervoer. Hierbij vast een paar tips:
- Maak het niet ingewikkeld. Informatie voor ons ‘onbewuste brein’ moet simpel zijn.
- Verstop’ de signalen voor ons onbewuste in de omgeving, maar zorg dat er geen ongewenste bijeffecten optreden, bijvoorbeeld dat ze juist afleiden van de rijtaak.
- Kies de prikkel zorgvuldig. Het werkt niet voor iedereen op dezelfde manier.
- Omdat het lastige materie is, kun je het beste voorzichtig voortbouwen op toepassingen die in de praktijk hun nut al hebben bewezen.
- Bewuste en onbewuste beïnvloeding zijn geen compleet gescheiden circuits. Vaak is het juist effectief om combinaties te maken. Bedenk daarbij wel dat ze elkaar ook kunnen tegenwerken. De positieve werking van een grappige hint gaat verloren, op het moment dat een norse agent zijn bonnenboekje trekt.
Referenties
Aarts, H., & Dijksterhuis, A. (2003). The silence of the library: Environment, situational norm, and social behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 18-28.
Gabrieli, J. , Fleischman, D., Keane, M., Reminger, S. & Morell, F. (1995). Double dissociation between memory systems underlying explicit and implicit memory in the human brain. Psychological Science, 6, 76-82.
Geier, A. Wansink, B. & Rozin, P., Red potato chips: Segmentation cues can substantially decrease food intake. Health Psychology, 2012; 31 (3).
Iskarous, L., Thijssen, A., Leeuwen, G. van, 2011, Rijden onder invloed. De invloed van geur op asociaal rijgedrag, ROVG.
Reus, S., Land, S. van der, Moorman, M., 2008, Onbewust beïnvloed: Hoe reclame werkt zonder dat het weet én hoe je het meet, SWOCC-publicatie 45.