Op 16 april kwam in Utrecht een fietser om het leven bij een aanrijding met een stadsbus. Het gebeurde op de drukbereden Croeselaan bij de Jaarbeurs. Enige tijd geleden ging het bij de vrije busbaan op de Stroomrugbaan bij station Vleuten ook al helemaal mis. Daar werd een 71-jarige man doodgereden op een vrije busbaan.
Als adviseur van XTNT werd ik na het dodelijke ongeluk op de Stroomrugbaan ingeschakeld om te adviseren over hoe de situatie ter plekke vanuit het gedrag van weggebruikers beter kon worden ingericht. Nog geen week later was een deel van die adviezen al gerealiseerd.
Deze week ging het dus op een andere plek weer ernstig fout. In het AD, editie Utrecht van 18 april pleit ik opnieuw voor het ontwerpen van kruispunten en busbanen vanuit gedrag. Logica, goed zicht en het faciliteren van natuurlijke stromen is daarbij heel belangrijk. Lang niet alle fietsers wachten bijvoorbeeld voor rood. Dan kun je wel zeggen dat door rood rijden niet mag, maar het is de realiteit. Daarom kun je op dit soort gevaarlijke punten beter niet te veel met stoplichten strooien. Geluidsignalen als er een bus aankomt, kunnen dan wel eens veel effectiever zijn. Een ander punt van aandacht, in het bijzonder bij de Croeselaan, zijn klachten over verblindende lichteffecten voor de bussen die tussen de hoge gebouwen doorkomen en die het zicht belemmeren.
Klik hier voor het artikel: Artikel AD Verkeersgedrag Croeselaan